Hvordan kan omstilling styrke bedriftens merkevare?

Når dagens mediebilde preges av overskrifter om oppsigelser og nedbemanninger, opplever vi at mange er utrygge rundt sin egen arbeidssituasjon. Hvordan kan bedriften gå gjennom en omstilling og samtidig beholde sin «employer branding»?

Ettersom konjunkturbildet og situasjonen i mange bransjer er som den er i dag, ser vi oftere at det er forståelse fra de ansatte for de avgjørelser som tas i forhold til omstilling – ofte er det snakk om overlevelse for virksomheten. Så hvordan kan man sikre at man er en attraktiv arbeidsplass den dagen konjunkturene snur og man igjen trenger ny kvalifisert arbeidskraft?

I Karrierehuset jobber vi ofte med slike utfordringer, og vi ser at de bedrifter som tar sine medarbeidere på alvor, også under omstilling, vinner i det lange løp. I enkelte bransjer er det små fagmiljø og det kan være lett å få et dårlig rykte som arbeidsgiver, dersom man ikke har fokus på ivaretakelse av sine medarbeidere i omstillingsprosesser.

Vi har bred erfaring med slike prosesser og er ofte inne i en tidlig fase for å sikre at omstillingen går riktig for seg. Dette for å kunne bidra i planleggingsfasen av omstillingen, og for å tidlig kunne fange opp de medarbeidere som tar en slik beskjed svært tungt. Det ligger en trygghetsfaktor i å se at bedriften man jobber i tar sitt ansvar for å hjelpe de som må gå. Ved at de får hjelp til å synliggjøre sin kompetanse og komme over i ny jobb, samtidig som det blir foretatt konkrete tiltak for de gjenværende arbeidstakerne, vil man fremstå som en attraktiv arbeidsgiver – også i nedgangstid.

 

Veronica Yri, karriererådgiver Karrierehuset

  • Kontakt oss for en uforpliktende prat

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.