Hvordan lykkes med en nedbemanning?

Skal du som leder få optimal aksept og støtte for endringsprosesser i din bedrift, er det viktig at du er bevisst på å gjøre dine medarbeidere trygge på prosessen. Karrierehuset har lang erfaring med å bistå ledere i den gjennomgripende og komplekse prosessen som en nedbemanning er. Våre rådgivere vil være din samarbeidspartner slik at du som leder kan ha fokus på en riktig gjennomføring samtidig som bedriften opprettholder lønnsomhet og produktivitet. På denne måten blir bedriftens identitet og omdømme ivaretatt i takt med endringer i markedene.

Våre beste tips for å lykkes med en nedbemanning:

  • Planlegg godt: Planlegging er nøkkelen til en god gjennomføring. Start tidlig, og trekk inn de ressurser som kan være behjelpelige i gjennomføringen på et tidlig tidspunkt.
  • Kommunikasjon: Ved en tydelig og en godt planlagt kommunikasjon unngås konflikter og usikkerhet blant de ansatte. Ledere som evner å skape forståelse for de grepene som tas unngår misnøye, usikkerhet og dalende motivasjon.
  • Advokathjelp: Benytt arbeidsmiljøloven som et rammeverk. Det er en trygghet i det å rådføre seg med jurister i planleggingsfasen for å unngå rettslige prosesser og at man opptrer på en måte som ikke er i tråd med arbeidstakers rettigheter. Lovverket er komplisert, og vår erfaring er at mange ledere føler usikkerhet knyttet til de juridiske rammene.
  • Outplacement: Tilby de berørte støtte til å finne seg nye jobber, og rådgivning knyttet til den situasjonen de er i. Ulike ansatte tar en slik beskjed på ulike måter og for mange er det er prosess i seg selv å omstille seg til en ny livssituasjon med tanke på arbeid, bosted og inntekt.
  • Støtt de som ikke må gå: En nedbemanning er gjennomgripende for hele organisasjonen, også de som blir igjen. Ofte må man organisere de gjenværende på nytt, og kompetansevridning kan være både ønskelig og nødvendig. Tydelig og åpen kommunikasjon rundt situasjonen og planen videre er avgjørende for å redusere usikkerhet.
  • Employer Branding: Vær bevisst på bedriftens merkevare og hvordan bedriften skal fremstå gjennom og etter en omstillingsprosess. Husk verdiene bedriften skal representere; gjør de seg gjeldende også i nedgangstider?

  • Kontakt oss for en uforpliktende prat

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.