Gruer du deg til jobbhverdagen etter ferien?

De fleste av oss har kjent på utfordringer med jobbhverdagen, kanskje spesielt nå etter at ferien er over.

Her er våre beste tips for å få arbeidsgleden tilbake: 

  1. Vend fokuset: – Fokuser på det positive i situasjonen og prøv å snu på forestillingene dine. Klarer du å finne ting du kan glede deg over ved situasjonen? Kan du for eksempel glede deg til det krevende møtet fordi det forhåpentligvis vil resultere i en løsning på en gitt utfordring?
  2. Aksepter følelsene: – Erkjenn at det er helt normalt at arbeidsgleden og arbeidslysten ikke alltid er på topp, og at det ikke er noe urovekkende ved å ha disse følelsene fra tid til annen.
  3. Ta grep tidlig: – Gjør noe med de mellommenneskelige og faglige utfordringene du opplever så snart du kan. Da unngår du at de utvikler seg til noe verre.
  4. Involver deg: – Engasjer deg, vær positiv og ta initiativ.
  5. Vær ærlig med deg selv: – Hvis du trives så dårlig at det går på helsen løs, kan det være lurt å vurdere å avslutte arbeidsforholdet før vondt blir verre. Du kan allerede nå ta kontakt med en karriererådgiver eller et rekrutteringsbyrå slik at du føler at du tar grep om situasjonen og er på vei til noe bedre.
  6. Unngå å tenke for mye: – Ikke forstørr problemet med å tenke, gruble og bruke mye tid og krefter til å tenke på utfordringene utenom jobben. Sett eventuelt av et kvarter hver kveld til å skrive ned alt du gruer deg til eller bekymrer deg over, men avslutt når kvarteret er over. Fokuser på løsninger, og ikke på problemet.

    VEILEDER: Barbro Mosseng er daglig leder i Karrierehuset, som blant annet tilbyr karriereveiledning. Fotograf Sturlason

    VEILEDER: Barbro Mosseng er daglig leder i Karrierehuset, som blant annet tilbyr karriereveiledning. Fotograf Sturlason

  7. Snakk med andre: – Søk støtte hos kolleger du har tillit til. Få andres syn på utfordringen, søk gode råd og sparringspartnere. Ha også en dialog med din leder og finn løsninger sammen.
  8. Finn en god hobby: – Sørg for å gjøre ting utenom jobb som gir påfyll av energi. Med sosialt samvær og fysisk aktivitet står du bedre rustet til å håndtere det som er utfordrende og vanskelig på jobb.
  9. Tenk positivt: – Fokuser på de tingene ved jobben som du liker best: Hva gir deg mest mening ved jobben din?
  10. Få tilbakemelding: – Spør om feedback fra kolleger og ledere på det du gjør. Å høre at du har gjort noe bra, er god motivasjon.
  11. Strukturer arbeidsdagen: – Mange lager daglige «to do lister». Lag gjerne en «har gjort liste» i tillegg hver dag. Det er svært motiverende å se dagens utførte oppgaver svart på hvitt som en avslutning på dagen

  • Kontakt oss for en uforpliktende prat

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.