Tips når du søker jobb

Når du skal ut å søke ny jobb, er det en rekke faktorer du må tenke på i søknadsprosessen. Jobbsøk er salg. Nedenfor finner du en rekke tips som du bør ta med i betraktningen i jobbsøkerprosessen.

  • Vær trygg og bevisst på egen kompetanse
  • Orienterer deg i arbeidsmarkedet, og se hva som kreves for at du skal få den jobben du ønsker
  • Finne de rette kanaler som annonserer eller formidler ledige stillinger
  • Profilerer deg godt på sosiale medier, slik at du er tilgjengelig for hodejegere og andre innen rekruttering
  • Lag en god CV som presenterer deg og din kompetanse på en ryddig og god måte – tenk på hvordan du kan skille deg ut i mengden
  • Skriv målrettede søknader som svarer til stillingsannonsen
  • Forbered deg godt til jobbintervjuet ved å øve på intervju- og presentasjonsteknikk
  • Bruk nettverket ditt aktivt

Les mer i bl.a. Tips for intervjuet, CV-tabbene som kan koste deg jobben – ABC Nyheter.